Op naar kerst - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Rianne Schouten - WaarBenJij.nu Op naar kerst - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Rianne Schouten - WaarBenJij.nu

Op naar kerst

Door: Rianne

Blijf op de hoogte en volg Rianne

28 November 2012 | Tanzania, Arusha

Zo daar waren we weer is… de tijd gaat zo ontzettend snel, zit hier nu alweer 5,5 week! Over 4,5 week is het kerst. Ik moet jullie eerlijk zeggen dat ik er aan de ene kant best mee bezig ben omdat ik hier wat dingetjes aan het voorbereiden ben daarvoor en ook al ben begonnen met muziek te luisteren, dit laatste heb ik toch meer voor mezelf gedaan omdat het zit er bij mij zo ingebakken dat het koud moet zijn en overal lampjes en tja die zijn hier niet haha dus om in de stemming te komen ben ik maar lekker begonnen met muziek alhoewel ik daar soms ook wel om moet lachen want ja I’m dreaming of a white christmas is nou niet bepaald iets wat gaat gebeuren hier ;).
Goed verder gaat het prima  heb afgelopen weekend heel leuk weekend gehad. Op woensdag middag kwam Florence hierheen vanuit Nairobi en hebben we heerlijk bijgekletst, herinneringen opgehaald van DTS en veel gelachen eerst gingen we langs bij de base die wisten niet dat ze kwam dus dat was een verrassing, heel leuk om hun verraste gezichten te zien. Donderdag zijn we naar de stad geweest, ze moest een reisdocument hebben en zijn we naar de markt in Kongowea geweest, ik wilde graag een jurk voor kerst en moest even 2 broeken hebben want ja aangezien ik wat afgevallen ben zijn er een aantal te groot en zijn er ook wat gesleten, en ik wilde daar wel graag met iemand heen want als enige blanke daar lopen is niet alles. Was super gezellig en zijn geslaagd , heb super leuke jurk en heb er nu ook slippers bij laten maken, voor 5 euro heb je hele leuke slippers hier en die kan je laten maken op de manier waarop je wil . Vrijdagochtend vroeg opgehaald om naar de YWAM base in Arusha, Tanzania te gaan waar 1 van mijn staffleiders van afgelopen jaar ging trouwen, hadden ons nog verslapen zouden om half 6 opgehaald worden en mijn mobiel was in andere kamer in oplader die nacht dus Florence zou haar wekker zetten maar die stond dus verkeerd dus we schrokken om kwart voor 6 wakker haha gauw aangekleed, ingepakt en toen stond busje al voor de deur. De bus was een oudere bus en de weg was enorm hobbelig ontzettend veel stof maar ontzettend mooie route! Zagen onderweg olifanten onwijs leuk! Dan gaat het wel even kriebelen en word ik mega fanatiek en vergeet ik dat andere mensen niet zoveel met dieren hebben en ik kan dan soms niet stoppen met praten maar goed… op de terugweg zagen we ze weer en nu zag ik ook heel veel verschillende vogelsoorten die ik verzorgd heb in Blijdorp, en verschillende impala’s en hartebeesten etc. onwijs gaaf . In de avond kwamen we aan, twas zo’n 10 uur met de bus, in Arusha, heel mooie stadje… ligt aan berg Meru, heel mooi uitzicht dus, het is hier stuk frisser dan in Mombasa maar voor mij ideaal temperatuurtje. Hadden eerst geen Tanzaniaans geld en moesten nog met matatu daarheen na heel wat gezocht uiteindelijk gevonden. Wij naar de base, drukke grootte base, opgefrist, gegeten en naar bed. Zaterdag was de bruiloft en dat ging echt op z’n Afrikaans haha leuk om mee te maken. Om 10 uur in de ochtend liep de bruidegom nog vrolijk in z’n kloffie rond te huppelen op de base daar, Fridah van onze base was 1 van de bruidsmeiden en normaal hier doen ze de haren een dag van tevoren, ze was dan ook een dag eerder gekomen maar niks gebeurd, toen moest ze die ochtend om 8 uur naar de salon voor haar en make up, daar aangekomen was een te dure opzoek naar andere, zijn zo’n 8 meiden die die rol hebben als bruidsmeid zeg maar en die moesten allemaal binnen paar uur gedaan worden. Nou dat werkte dus niet…. Wij hoorde ondertussen dat we om 11 uur met de bus zouden meegaan, nou toen stonden we te wachten op de bus die vanuit de base zou gaan nou niks… toen kregen we opeens toch lunch en zouden we om 12 uur opgehaald worden. Toen waren we even in ons huisje Florence en ik en komt Fridah opeens terug… haar nog niet gedaan en geen make up, dit was rond 12 uur… nou ik haar make up op gedaan en Flo geprobeerd wat van der haar te maken…. Twas niet helemaal zoals het hoort maar beter als niks, bij de tijd dat we klaar waren was het bijna 1 uur, de dienst zou starten en wij waren niet in de bus… die stond nog te wachten op de base dus we konden er nog in, wij naar de kerk, daar zag het bruidspaar elkaar voor het eerst, kwamen dansend binnen en het is hier soort niet echt toegestaan om elkaar zo te zien, ze was ook gesluierd zeg maar dat werd na dat ze was weggeven door haar broer omhoog gedaan en mocht ze officieel weggegeven worden. Was verder mooie dienst, veel in swahili maar goed… duurde wel lang zo’n 2,5 uur denk. Toen terug naar de base, foto’s gemaakt en de receptie; verkleede zaal, met een presentator , koppel zit voorin samen met het beste koppel (stel wat alles regelt en hun op de dag eigenlijk hele tijd achtergevold en bijna alles doen wat hun doen haha, is ook vaak het koppel wat over hun ‘waakt’, heeft met hun gepraat over het huwelijk, geeft adviezen en zullen ook een oogje op hun houden in het huwelijk, soort vertrouwelingskoppel) worden wat nummers gezongen en gedanst en dan officieel de familie bedanken, cake uitdelen, soda, en dan cadeaus in ontvangst nemen, gaat allemaal officieel en als gast blijf je gewoon zitten totdat je aan de beurt ben om te geven. Als iedereen is geweest kon je eten halen, kreeg je soda en kon je het koppel gedag zeggen en dat was de bruiloft. Bij die tijd was het uur of 9 en dat was de bruiloft. Het was verder heel gezellig, heb wel gelachen en me ogen uitgekeken, ben nog uitgegleden… natuurlijk, had m’n bord weggezet en het had geregend dus ja hoor voor de deur gleed ik uit haha stonden zo’n 50 mensen dus iedereen zag me. Niks aan de hand… echt zo’n just smile and wave momentje. Er is daar ook een dts bezig en is ook 1 nederlands meisje, even mee gekletst. Zondag beetje gerommeld, gerelaxed, ‘ smiddags bracht de baseleader ons naar de stad wat dingen laten zien, marktje geweest en weer terug. In de avond gingen we bij 1 staff eten die van oorsprong een masai is (afrikaanse stam, erg herkenbaar aan kleding en gewoontes; hoge springen) nou ik heb onwijs gelachen , wat een vent is dat zeg, allemaal verhalen over hoe het gaat in de masai, als masai strijder moet je vechten met een leeuw als je die tegenkomt (masai’s wonen echt in de bush bush totaal van buitenwereld afgesloten) en hij vertelde dat tie keer oog in oog stond maar zo bang was, z’n speer wel gooide maar uiteindelijk wegrende (de leeuw gelukkig ook) nou schreeuwde die en dat mag je als Masai dus alleen maar doen als je echt in gevaar ben maarja angst is geen reden dus toen ze daar achter kwamen… kreeg tie slaag haha. Allemaal zulk soort verhalen en hoe die het vertelde geweldig! Ook over z’n leven op de base en dingen die daar gebeuren… heel gaaf om te horen! Daarna nog op de thee bij de baseleader die had ook op onze dts een week lesgegeven, was heel gezellig en goed… met elkaar gebeden en toen was het al laat… gauw naar bed en ’s ochtends vroeg op weer met de bus terug. Was weer lekker om terug te zijn, had de kids wel gemist en het is hier weer gezellig!
Dat was mijn weekend, verder hier gaat het ook goed, de diplomering van de meiden de week ervoor was leuk maar lang… we kwamen al later omdat we wisten dat het uit zou lopen maar uiteindelijk liepen we nog 3,5 later weg dan dat het afgelopen zou moeten zijn haha. Maar het was leuk om er voor Nora te zijn, ik voelde me wel beetje gek want als ouders/verzorgers van de groep achters word je in de klas uitgenodigd voor het eten… ik dus ook samen met Vincent, soort manager hier, was ik dus voor Norah… we schelen maar 7 jaar maar toch… voor Norah was het leuk dat er iemand was. Verder zijn de meiden lekker vrij al dus zijn druk met skits aan leren, dansen, spelletjes spelen etc. erg gezellig . Hebben nu ook crusades gepland, ze hadden afgelopen zondag 1 maar toen was ik er niet, waar we een skit gaan doen. ook ga ik waarschijnlijk op 1 preachen en waarschijnlijk ook nog hier in de kerkdienst. Toch leuk… nog beetje bijhouden… nu alleen voor het eerst zonder vertaling.
Verder moeten de kleintjes nog 1,5 week naar school en hebben die ook vrij… gezellig, zal wel lekker druk zijn maar dat komt vast goed! Hoop dat alles daar in Nederland ook goed gaat…
Lieve groet vanuit warm Mombasa!

  • 28 November 2012 - 14:25

    Rosa:

    Hoi Rianne,

    Wat een leuk verslag weer!
    Top dat je naar Arusha was zeg. Ben je vlak bij Kilimanjaro geweest! Misschien heb je em wel gezien?
    Fijn dat je het verder zo naar je zin hebt. Geniet er nog maar lekker van.
    Groetjes,
    Cees-Jan en Rosa

  • 28 November 2012 - 18:26

    Margriet Van Der Kooi:

    Dag Rianne! Mooi verhaal, een tijd om nooit te vergeten wordt het. Je slaat alleen wel een feestje over hoor: hier is Sinterklaas aangekomen en mocht je denken dat hij niet bestaat: ik heb hem zelf gezien. Dus. En het is voor hem geen moeite om zowel bij ons hier als Afrika te zijn. Gelukkig maar hè!

  • 28 November 2012 - 20:59

    Nel:

    nou nou je bent er maar druk mee he? Ik ben blij dat je naar Nora's graduation bent gegaan! Heel lief. En voor haar niet te vergeten. Ben benieuwd hoe ze examen heeft gedaan. Het is mistig hier en regenachtig, dus qua weer mis je weinig. Het is erg gezellig bij mams en tussendoord even skypen met mijn familie. Zou je dat kleine stukje van wat de mensen denken over het weggaan van David er nog uit kunnen halen? Enne, ja ik heb die goedheilig man zien aan komen in een bootje, enig! Even dorps in Linschoten bezig zijn is toch weer terug in de tijd. He, geef ze een dikke knuffel! Iedereen heeft je fotos in middels gezien hoor in de ppoint. :-) tot over nog even!!

  • 28 November 2012 - 23:20

    Jan En Aagje Schouten.:

    Ha Rianne, Wel leuk om zo'n bruiloft mee te maken.Het gaat er allemaal wel anders aan toe dan hier
    hé.
    Wel moeilijk denk om zo'n babytje mee te geven,je weet niet hoe het dan gaat.
    Suc6 met alle dingen die je aan het voorbereiden bent.Gods zegen toegewenst.Je paps en mams.

  • 30 November 2012 - 10:00

    Ada Van Eijk:

    Lieve Rianne,

    Lijkt me inderdaad vreemd om Kerst te vieren in zo'n warm land, maar ook wel weer heel mooi!
    Lieve meid we (Lia ook) wensen je een hele gezegende kerst toe en geniet nog van deze tijd!
    Liefs,
    Ada

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Arusha

Rianne

DTS Group

Actief sinds 16 Jan. 2012
Verslag gelezen: 469
Totaal aantal bezoekers 76532

Voorgaande reizen:

01 Maart 2012 - 18 Februari 2013

Kenia, Mombasa

Landen bezocht: