Bye Kenya…. Hello Uganda!!! - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Rianne Schouten - WaarBenJij.nu Bye Kenya…. Hello Uganda!!! - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Rianne Schouten - WaarBenJij.nu

Bye Kenya…. Hello Uganda!!!

Door: Rietepiet

Blijf op de hoogte en volg Rianne

07 Juni 2012 | Oeganda, Jinja

Zo hier m’n eerste blog vanuit Jinja, Uganda, het is Jinja maar de plaats waar we zitten heet Mbikka.
Ik ga even verder vanaf zondag, want m’n laatste blog had ik zaterdag geschreven. Zaterdag met 3 meiden naar de markt geweest, geshopt haha ik was (hoe verrassend) enige mzungu daar dus ze waren al lekker aan het praten over me daar op die markt dat er nu zelfs mzungu’s komen koopjes jagen, nou heb 3 skirts voor 600 ks (ongeveer 5 euro) en nog 2 shirtjes voor allebei een euro, haha was echt leuk shoppen, this vooral tweedehands maar goed dat maakt niet uit, daarna lekker gelucht met mango en gekookt eitje (wat een feestmaal word het al bij zo’n eitje hihi) smiddags tas gepakt, pff was nog heel gedoe zeg zit al gauw te zwaar je moet het toch mee tillen, maar gelukkig had ik goede hulp van Tiffany die zei dat sommige dingen onnodig zouden zijn, Zondag ochtend naar de kerk, daarna terug en heb ik aan m’n weekelijkse journaal gewerkt. Smiddags gingen we door to door evangelism doen vanuit de kerk in Kongowea, was vrij lastig omdat ze de hele tijd swahili praten dus ik heb niet heel veel kunnen praten met mensen.
Maandagochtend hadden we nog gewoon worship met de hele staff voor ons gebeden en daarna wat ingepakt, gewassen en gerelaxed.
Dinsdag vertrokken we in de avond dus we hadden de hele dag nog voor ons zelf, laatste dingen in gepakt en eigenlijk beetje verveeld want je zit maar te wachten, ;s middags ben ik met 2 jongens naar Happy Rock geweest en heb ik Nel ook even gezien en gesproken, was erg gezellig; zij verteld over haar tijd op de DTS, erg leuk om te horen. Bezoekje was kort maar heel gezellig, de kids kende me naam al een beetje dus dat is al wat maar goed nu ga ik 3 maanden weg dus word het weer aanleren als ik terug kom :)
’s avonds nog gewoon gegeten met elkaar toen omgekleed en spullen gepakt en afscheid genomen, voor Tiffany gebeden die helaas op de base moest blijven, en daarna met de matatu naar de ferry en het busstation, de hele matatu zat vol natuurlijk iedereen had wel 2 of 3 tassen op zich, bij de ferry moesten de donkere mensen eruit vanwege veiligheid, en wij blanke (zien ze als touristen) mochten blijven zitten, toen naar de bus en daar nog poosje gewacht, daar was tie dan…. Niet super oude bus maar ook geen nieuwe zoals in Nederland, het was 10 uur in de avond toen we vertrokken dus eigenlijk ging iedereen gelijk zo’n beetje proberen te slapen. Was aardig gebobbel en geronk dus heb steeds half half geslapen, om half 6 waren we in Nairobi en daar moesten we tot 7 uur wachten want mensen konden daar ook weer op de bus stappen. Daarna langs de riftvallei gereden was erg mooi om te zien. Toen nog hele dag beetje half geslapen en gekeken, om half 4 kwamen we aan bij de grens daar alles getekend etc duurde even maar iedereen mocht door, koste voor onze westerners 50 dollar.
Om 7 uur kwamen we aan in Mbikka waar we onze spullen uitladen en pastor Amos ons kwam halen, stukje gelopen en al gauw kwamen we er achter dat ook hier natuurlijk weinig mzungu’s zijn haha kwamen aan bij het huis was een vrouw van de kerk die haar huis opofferde voor ons we mochten alles gebruiken, super lief! Iedereen was erg gaar van de reis dus spullen gedumpd en lekker gegeten, daarna iedereen bedden klaar gemaakt, klamboe ’s opgehangen, gedoucht en naar bed, ik ben blij dat ik matras had meegenomen want we liggen op de grond, iedereen lachte toen ik met dubbelgevouwen matras kwam maar nu benk toch blij, we liggen op de grond ik denk dat er zo’n 3,5 matras past en we liggen er met z’n 5en op heel knusjes dus :) temperatuur is hier gelukkig iets lager. De gewoontes hier zijn heel anders zo zijn kinderen bijna te erg respectvol naar ons toe ze knielen voor ons en geven een hand nou dat voelt wel heel raar hoor, voel me dan erg ongemakkelijk ook naar de pastor toe iedereen knielt, gelukkig zei die al meteen dat tie dat niet van ons verwacht,
Donderdag hebben we niet heel veel gedaan, beetje geluierd, omgeving verkend en met pastor Amos meegeweest naar zijn kerk Prayer Healing Centre, is jonge kerk sinds begin dit jaar en heeft nu zo’n 70 leden, de buurt waarin deze kerk staat is omgeven met een moskee, katholieke kerk en wat kerken die een verkeerde leer verkondigen, daarnaast zijn er veel kroegen; alcohol, drugs en prostitutie, de kerken hier willen niet heel erg samenwerken en dat is helaas want samen kunnen ze veel bereiken, de kroegen werken wel samen en dat gaat goed dus dat is eigenlijk heel jammer. In de kerk hebben we gebeden voor de omgeving en de kerk, was heel goed en mooie tijd. Daarna terug en gegeten,
Vrijdag ochtend half 8 ontbijt en om half 9 tot 10 worship (dit word vaste routine) daarna groepen verdeeld en gingen we evangeliseren, ik was met Neddy en Mugabi die gelukkig Ugandan spreekt dus hij was onze vertaler, hadden wel goede tijd met aantal katholieken gepraat die niet in de verlossing geloven en die wel wilde luisteren maar de keuze nog een stap te ver vonden, ook bij paar christenen geweest die we erg konden bemoedigen want die zaten erg in geld nood etc, was erg fijn om hun zo te kunnen bemoedigen en ik dacht er later aan dat Jezus de Great Commission gaf om discipelen te maken, maar voor ons (voor mij) op deze plek betekent dat niet dat we alleen maar mensen naar Jezus brengen we kunnen er ook voor mensen zijn om ze te bemoedigen, dat kwam voor mij hier heel duidelijk naar voren en de mensen waren echt heel blij en bemoedigd. Daarna nog poos met paar mensen gepraat en terug naar de base, gegeten en daarna met elkaar gedeeld wat we hadden meegemaakt, paar mensen die echt geïnteresseerd waren en de keuze hadden gemaakt en die nu mee komen naar de kerk dus dat is heel gaaf :), die middag zijn we naar een school geweest om daar een lied en een skit te doen, was een moslim school maar ze lieten ons toe omdat er toch aardig wat christenen zijn, ze waren niet erg aan het luisteren praten erg door ons heen toch aan het eind 2 meiden die een keuze wilden gaven en de school gaf toestemming om Christelijke diensten te houden net als ze voor de moslims doen dus dat was voor de christenen die daar waren erg fijn, toen terug gegeten en daarna de dag doorgenomen met elkaar gedeeld wat er is gebeurd etc.
Zaterdag zelfde riedeltje, hadden ontzettend fijne worship waardoor we allemaal onwijs bemoedigd waren en waar Simon een mooi beeld zag dat wij op de plek waar we nu zaten dat dat een groot licht was en zodra we eruit gingen verspreiden we dat licht en die lichtjes verspreiden weer andere lichtjes echt heel gaaf om zo bemoedigd te worden, daarna gingen we dan ook op pad, Steve ging dit keer met ons mee, weer paar mensen bemoedigd en met een aantal moslims gepraat wat voor mij heel nieuw was en waar ik dan ook veel van leerde, 1 vrouw moest helaas weg maar die was er wel heel open voor, een andere vrouw had de keuze bij ons gemaakt dat was echt heel gaaf! Ook kwamen we bij een vrouw die echt aan het huilen was en die we echt konden bemoedigen. Ze had bijna geen geld daarvoor baden we ook en aan het eind wilde ze ons dan geld geven dat snap je echt niet dus dat hebben we niet aangenomen. Daarna terug gegeten en smiddags geholpen in de kerk, gewoon wat water heen en weer gesjouwd dat was alles, en weer gedeeld met elkaar, daarna hebben we gezongen en gedanst met de kinderen die hier in het huis leven erg leuk! Daarna zondag ik moest koken dus heb de hele dag hier lekker rond gehangen en gekookt met George, spaghetti en in de avond rijst met geitenvlees (mmm) en soep (saus) errrug lekker! Daarna nog even de dag doorgenomen en verder met mailtjes etc.
Maandag is onze vrije dag dus lekker wat langer geslapen en het ontbijt wat eigenlijk om 8 uur moest plaatsvinden vond plaats om kwart voor 9 ging heerlijk dus haha daarna nog poos niks gedaan en toen met Veronika, Simon, Mugabi en Julius naar Jinja stad geweest om een bezoekje te brengen aan de YWAM base waarop Mugabi woont, ook 1 van onze sprekers komt daarvandaan, was erg leuk om die base te zien is erg groot mooi aangelegd. Daarna wilden we nog naar de Nijl maar de tijd was al voorbij dus dat doen we volgende week.
Vandaag (maandag) werd Tiffany geopereerd, ze moest helaas achterblijven omdat ze geopereerd moest blijven, ze zit nu in Zuid- Afrika om de operatie te krijgen (niersteen verwijderen) en als ze zich goed voelt vliegt ze hier naar toe. Heel gedoe maar goed we hopen dat ze er gauw is.
Goed ik heb weer een heel verhaal getypt, Wanneer de volgende keer is weet ik niet, is nog in afwachting aangezien m’n internet stick het niet doet moet ik naar cyber cafe,
Blijf vooral voor ons bidden dat we naar de juiste mensen geleid worden en dat God ons helpt en beschermt.
Heel erg bedankt voor al jullie lieve berichtjes! :)
Liefs en knuffel Rianne
Ps voor mensen die wat willen sturen, ik verblijf nu niet op permanente plek dus het beste is om het gewoon naar YWAM Kenia te sturen dan zie ik het over 3 maanden wel :)

• 07 Juni 2012 - 12:33

Sary:

Hoi Rianne.
    Ik begrijp dat je het erg goed hebt daar en heel veel leert.
    Gods zegen toegewenst met je werk daar.
    Ook veel sterkte als je je geliefde familie wel eens zal missen.
    Liefs Adriaan en Sary.

• 07 Juni 2012 - 12:42

Ria Van Den Bosch:

Ha Rianne,

Bijzonder hoe jullie lichtverspreiders zijn! God geeft de groei, daar mag je op vertrouwen in gebed.
    Ik zal bidden voor jullie en voor Tiffany.
    Ter bemoediging: we hebben ook voor jou gebeden met de gebedssamenkomst.

Liefs van

Ria

• 07 Juni 2012 - 12:44

Frederike:

Heeee Rianne

Wat is het boeiend je verslag te lezen...wat een reis om in Uganda aan te komen....wat een cultuurverschil dan met dat buigen enzo...Misschien hoor je nog van het Mwangaza kinderkoor van het UCCF...dat is zo gaaf en die komen soms naar Nederland. Hee fijn te horen dat je veilig bent aangekomen en we bidden met je mee hoor! Liefs vanuit een frissig Nederland...groetjes van ons alle 5

• 07 Juni 2012 - 12:57

Guido VdNeut:

Hey Rianne! Wow wat een belevenissen daar! Als theoloog ben ik natuurlijk wel nieuwsgierig naar wat die verkeerde leer van de andere kerken dan precies inhoudt...heel veel zegen de komende tijd!!

• 07 Juni 2012 - 13:39

Bianca Doornebal:

Heel mooi om jou verhalen te lezen!! bijzondere tijd mag je mee maken!!

• 07 Juni 2012 - 14:51

Annita:

Hej Rianne!
    Leuk om je verslag weer te lezen en dat je daar ook zoveel van God mag ervaren.
    Bedankt voor je sms voor de geboorte van Renske! Erg leuk. Het is allemaal goed gegaan en ze is een plaatje (natuurlijk ;-) )!!
    Veel zegen voor de komende tijd!
    Groetjes, Carel, Annita en Renske

• 07 Juni 2012 - 19:19

Ada:

Lieve Rianne,
    meid wat maak jij veel mee. Het goede Nieuws wat je mag vertellen.
    We wensen je van harte Gods zegen toe en veel liefs!
    Lia en Ada

• 07 Juni 2012 - 20:32

Corina:

Wat een mooi verslag weer van je, ik hoop dat je ook daar weer Gods zegen mag ervaren.
    Leuk dat ik nu ook weet dat Carel en Annita een dochter hebben gekregen.

Hartelijke groet van Corina en fam.

• 08 Juni 2012 - 06:36

Anneke Stolk:

Wat een ervaringen doe jij op en wat kan je er leuk over vertellen.
    Veel zegen voor je omgeving en jouzelf om het goede nieuws van Jezus Christus te kunnen uitdragen.

• 08 Juni 2012 - 06:48

Edith:

Hoi Rianne, ik word er stil van als ik lees wat jullie allemaal ondernemen.

Wat fijn dat jullie de mensen kunnen bemoedigen, daar word je zelf ook rijker van.

Ons gebed is dat onze Vader jullie werk wil zegenen!

Liefs en sterkte
    Arie en Edith

• 08 Juni 2012 - 08:06

Margrietvan Der Kooi:

Je maakt veel mee en ziet veel Rianne. Dat gaat een leven lang me! Vrede en alle goeds, margriet

• 08 Juni 2012 - 11:57

Joyce:

Ha Rianne,

Wat een boeiende verhalen. Zo te leven maak je een hele mooie en bijzondere ervaring mee in het verre Afrika. Geniet van alle momenten en veel geluk bij het doorgeven van Gods-woord.

Groetjes,
    Joyce, Eelko, Bjorn en Janieck

P.S.
    De mannen vragen nog geregeld naar je dus ik zal ze weer een update geven waar je bent.

• 10 Juni 2012 - 11:37

Je Paps En Mams:

Wat bijzonder om met zoveel mensen te praten over de Heere Jezus. Wij bidden voor jullie dat H.G met jullie zal zijn en jullie zal inspireren om het juiste te zeggen.Heel veel liefs.xxxx

• 15 Juni 2012 - 07:53

Mirjam:

Hoi lieve Rianne,
    Wat beleef je veel zeg, en wat een reizen maak je.
    Heel veel zegen en energie toegewenst!
    liefs van ons allemaal!
    Mirjam & Jaap, n.l.o.v.

• 15 Juni 2012 - 08:37

Jan En Mieke:

ha rianne,
    wat maak jij een hoop mee, en wat een indrukken!!!!
    gods zegen gewenst voor jou en allen die je ontmoet......