Nog paar dagen te gaan! - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Rianne Schouten - WaarBenJij.nu Nog paar dagen te gaan! - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Rianne Schouten - WaarBenJij.nu

Nog paar dagen te gaan!

Door: Rietepiet

Blijf op de hoogte en volg Rianne

26 Mei 2012 | Kenia, Mombassa

Jambo Marafiki,
Habari gani? Sisi tuko salama (hoe gaat het? Hier gaat alles goed :))
Jaja dit is voorlopig m’n laatste blog vanuit Mombasa, Kenya want aankomende dinsdag vertrekken we naar Jinja, Uganda, OUTREACH! Deze week de laatste week gehad, was wel heel raar hoor ook veel dingen nog gebeurd! want aankomende dinsdag vertrekken we naar Jinja, Uganda, OUTREACH!
Sinds vorige week heeft Tiffany erg last gehad van haar nieren, ze heeft nierstenen die ineens op zondag uit het niets onwijs pijn gingen doen, blijkt dat er 1 bij gekomen is die botst tegen de wanden wat erg pijn doet, nu heeft ze dus erg veel medicijnen erbij gekregen en als ze niet weggaan moet ze volgende week geopereerd worden in Nairobi, we zijn erg veel aan het bidden en vanaf vandaag heeft ze al 2 dagen nauwelijks pijn, nu moet ze morgen nog weer naar de dokter met nog een scan dus wie weet hoeft ze geen operatie. :) zou echt heel bijzonder zijn!
Verder een ander meisje Neddy haar moeder had iets met haar lever en lag in coma en aan de beademing, we zijn ook daarvoor gaan bidden en na 2 dagen gaat alles veel beter ze is uit coma en kan weer zelf ademen dus dat is echt bijzonder! Ook deze week is er heel wat geld binnen gekomen voor het schoolgeld wat de personen nog moesten betalen, daar hebben we ook samen veel voor gebeden.. echt heel bijzonder en ook heerlijk dat we die dingen hier zo met elkaar kunnen delen, praise rapports noemen we dat :) de blijde dingen delen we en de verdrietige dingen, zijn echt een familie nou :).
Deze week is de rest van alle studenten naar de immigratie geweest om of een visa te regelen of een reisdocument ook dat is allemaal goed gegaan, 1 meisje moest ook nog een id die had helemaal niks, was nog even spannend of dat op tijd was maar gelukkig vandaag heeft ze hem gekregen :) dus we kunnen allemaal gaan, alleen Tiffany is nog iets onduidelijk dat hangt nog van het onderzoek morgen af. Daar bidden we voor :).
Dit weekend zijn we soort van vrij om alles voor te bereiden voor de reis, morgen ga ik shoppen op een markt want ik moet nog wat rokken hebben want de komende 3 maanden ga ik rokken dragen :) haha moet er dus nog een paar extra bij. Verder wat te eten gekocht voor de busreis (24 uur ongeveer; 22 is wat ze zeggen maar het Kenia dus je weet nooit wat er onderweg gebeurd :)) en een mat om op te slapen, o ja en nog een nieuwe kanga met roze dit keer :) erg leuk je wilt er 1 en je krijgt er 2 dus ik heb hier een paar meiden heel blij gemaakt met een mooie kanga. Dinsdag vertrekken we dus, weet nog niet of het in de morgen of avond is… we zullen zien! Zondag hebben we nog deur tot deur evangeliseren in een buurt hier in Mombasa.
Vorige week zondag waren we in een kerk nou dat was het record we gingen voor 2 diensten en de eerste dienst was afgelopen om 11 uur en de 2e; schrik niet 3 uur! Nou dat was wel erg lang hoor en die pastoor die was toch aan het schreeuwen dat ik er hoofdpijn van kreeg, haha is hier een soort hype dat als ze iets duidelijk willen maken een andere stem opzetten dat blijkbaar meer indruk maakt nou voor ons mzungu’s maakt het alleen maar druk op onze hoofd haha. Maar goed daarna hadden ze een heerlijke maaltijd (echt de gastvrijheid hier is super, voor een groep van 17 mensen hebben ze gewoon een hele uitgebreide maaltijd, en tot nu toe in elke kerk voor gasten hebben ze wat; moeten wij misschien ook maar doen in Woerden :P) dat maakt het weer goed. Hadden 2 drama stukken opgevoerd in de dienst; 1tje heet Jesus in the boot ((Jezus in de kofferbak) gaat over een mam die boodschappen gaat doen om chapati te maken en Jezus bedankt en uitnodigd om mee te gaan deze rit, onderweg komt hij een vriend tegen die mee rijd, een lid van de kerk, een vriendin en elke keer schuift Jezus wat verder naar de achtergrond, op het eind komt de vrouw (ik haha) en kom er achter dat haar man haar bedriegd met de vriendin die ook in de auto zit, als ik kom past Jezus eigenlijk niet meer in de auto en moet hij in de kofferbak. Ik als vrouw ben natuurlijk ontzettend kwaad en we ruzien dan ook wat af in de auto (wat ook weer voor hele grappige dingen momenten zorg) en op een gegeven moment krijgen ze een ongeluk en staat Jezus op en zegt dit kan er gebeuren als je Jezus steeds verder naar achteren schuift. Ging erg goed, heel veel positieve reacties weer, en iedereen vind dat ik het geweldig doe als boze vrouw, het is gefilmd dus wie weet zet ik het nog keer op facebook, heb het zelf nog niet eens gezien maar iedereen zegt dat ik echt heel boos lijk tijdens die skit. Haha in de andere dienst hebben we de sinchair gedaan (zondestoel) jongen loopt voorbij een stoel waarop staat niet aanraken, maar het is toch verleidelijk en doet het toch en dan zit z’n hand vast aan de stoel, probeert los te komen lukt niet, komen wat vrienden voorbij, probeert natuurlijk te verbergen dat tie vast zit, dan iemand die probeerd hem los te trekken, lukt ook niet en dan is een man die met hem wil bidden en hij is bevrijd. Was ook een hele goede skit, na elk van zo’n skit doen we een korte uitleg met een Bijbeltekst wat altijd wel aanspreekt en tot nu toe altijd veel positieve reacties op krijgen. Was wel leuk moeten ons ook altijd voorstellen in de kerk dus kheb nu geleerd om dat in het Swahili te doen nou dan maak je indruk hoor; haha.
Deze week hadden we Matheka om het laatste thema te behandelen: Mission and Evangelism; helemaal zijn ding natuurlijk :) we hadden hem maar 3 dagen want hij is erg druk met andere dingen. Veel geleerd over het feit hoe en wat en dat als we gaan evangeliseren dat we ook leren en dat het belangrijk is om dat in je hoofd te houden, moeten steeds leren over de mensen daar en wat de gewoontes zijn want voor je het weet beledig je ze en kunnen ze je de deur wijzen, voor mij was dat echt goed om te horen want het gaat hier zo anders dan in Nederland, mensen zijn heel gastvrij maar dat betekent wel dat je eerst echt interresse in ze moet tonen en gewoon met z’n moet praten, in NL laten ze je al niet binnen als ze je niet kennen en laat staan dat ze vertellen hoe het echt met hun gaat en met hun familie. Pas daarna begin je met vertellen waarom je daar bent, nou dit is hier in Mombasa maar dat is overal weer anders evenals de gewoonttes omtrent kleding en omgang met mensen. Dus wij gaan daar ook vooral naar toe om te leren.
Ook deze week is er toch nog 1 van ons afgevallen, Mirjam het Duitse meisje gaat niet mee, de staff heeft dit besloten en we staan er als groep helemaal achter, is veel gebeurd wat ik niet hoef te noemen maar het komt er op neer dat ze gezag niet aanvaard en niet investeert in ons als groep en er dus wat meer buiten valt, toch wel heel dubbel omdat je 3 maanden met elkaar in de klas zit en ze er toch bij hoort. Maar goed het is wel beter zo.
Afgelopen dinsdag gingen we naar 2 staffleden die hier in Likoni wonen om over de staff te praten, zij hebben natuurlijk ons geëvalueerd dus nu was het onze tijd om hen te evalueren. Hebben we kort even gedaan en daarna gezwommen want ze hadden een zwembad :) heerlijk om na 9 weken weer is in fris water te zwemmen, de kenianen gingen ook zwemmen en Amos een jongen die was verschrikkelijk bang die stond te shaken alsof het 20 graden vroor zo bang was tie, maar na een uur sprong die in het diepe en zwom onderwater nou echt fantastisch om te zien met een big smile was tie aan het zwemmen en hij kon geen genoeg krijgen. Haha terwijl die eerst echt doodsbenauwd keek.
Nou ik dacht toen ik begon wat moet ik typen maar ik heb zo bijna 2 a4tjes vol getypt haha
Wanneer m’n volgende blog is weet ik nog niet, maar we zullen zien; vanuit Jinja Uganda :) oja nog 1 ding, we waren natuurlijk aan het bidden voor locaties etc. nu was er 1 spreker uit Uganda die aan een pastoor daar vroeg of we konden verblijven toen vertelde die dat tie een paar maanden geleden een droom had gehad dat hij met een groep die die niet kende met blanken aan het evangeliseren was, hij had dit aan z’n gemeente verteld en sinds die tijd zijn ze voor ons aan het bidden echt bijzonder :)
Nou dit was het, blijf vooral bidden voor ons voor geloof, bescherming, open deuren/grenzen/huizen en voorziening in geld/eten etc. en oja ik wilde na de DTS in safaripark gaan werken voor 2 maanden maar tot nu toe lukt dat nog niet helemaal dus gebed om duidelijkheid daarvoor zou ook fijn zijn :)

Asante sana na Kwaheri!

• 26 Mei 2012 - 15:42

Je Paps En Mams:

Ja Nu gaat het bijna gebeuren,spannend voor jullie,maar ook voor ons.Nu weten we waar je bent en straks niet.Jammer dat mirjam afgevallen is,maar wel beter voor julie.we wensen jullie Gods nabijheid en Spirit toe, bij alles wat jullie gaan doen.Je bent steeds in onze gebeden.
    Leuk hoor die shits. Het komt vast goed met het werken in safaripark.

• 26 Mei 2012 - 18:59

Elle Verlaan:

Hoi Rianne, wat een verhaal weer prachtig!!! ik geniet van alle mooie dingen die je schrijft, fijn dat het goed gaat.Een fijne tijd ook in Jinja,Uganda we zullen voor je bidden.
    Dikke kus Elle

• 28 Mei 2012 - 06:13

Rosa:

Hoi Rianne,

Ik vind het echt heel prettig om je verslag steeds te lezen.
    Gezegende tijd gewenst in Uganda!
    blijf je best doen voor Safaripark. Dat lijkt met geweldig.

Groetjes,
    Rosa

• 28 Mei 2012 - 07:18

Rosa:

...en die fleurige rokken zijn echt een aanwinst voor ieders garderobe!
    Als je volgend jaar niet alles mee terug kan nemen zou ik de broeken maar achterlaten.
    Rosa

• 29 Mei 2012 - 12:51

Corry Treur:

Hoi Rianne, via tante Anneke heb ik je websitegegevens gekregen. Ik vind het ontzettend leuk om je op deze manier te volgen. Wat hebben die mensen daar een mazzel met de aanwezigheid van zo'n lieve lachende Hollandse dame.
    Lianne ik bewonder je om hetgeen je daar onderneemt, super. Dank aan de Here God die het mogelijk maakt, dat hij jou wil gebruiken voor de mensen daar. Heel veel sterkte, wijsheid en Gods zegen op je werk en verblijf.
    p.s. Ik mis je vriendelijke glimlach wel bij de C-1000! Maar ook daar zijn nog veel meer vriendelijke en leuke mensen dus maak je daarover maar geen zorgen. Het ga je goed.
    groetjes van Corry Treur

• 29 Mei 2012 - 12:57

Arina:

Hoi Rianne, Wat een prachitg verhaal weer, mooi om te lezen hoe God werkt. We zullen voor je bidden voor duidelijkheid en de outreach. Wij hebben het weekend genoten van Opwekking en zijn er weer lekker "opgeladen" Gaaf met zoveel christenen bij elkaar.

• 30 Mei 2012 - 18:39

Patricia:

Hi Rianne,

Wauw, wat een verhalen schrijf jij. En wat maak je veel bijzondere dingen mee! Dat God dit allemaal mogelijk maakt, geweldig!

Waarschijnlijk duurt het nog wel een tijdje voordat je dit berichtje leest, maar we wensen je een hele fijne periode toe, waarin je van betekenis mag zijn voor de mensen om je heen!

Kuz,
    Ricus, Patricia en de meiden

• 30 Mei 2012 - 20:40

Cor&Alie:

Lieve Rianne,het zal even duren misschien voor je dit lees maar wij willen je heel veel kracht en geluk wensen in Uganda.En van dat safaripark dat is echt iets voor jou om te gaan doen dus dat komt echt wel goed.Dikke knuffel van felix en moos en van ons natuurlijk een dikke kus.Tot je volgende verhaal.Gr Cor en Alie