Weer in het koude Nederland - Reisverslag uit Woerden, Nederland van Rianne Schouten - WaarBenJij.nu Weer in het koude Nederland - Reisverslag uit Woerden, Nederland van Rianne Schouten - WaarBenJij.nu

Weer in het koude Nederland

Door: Rietepiet

Blijf op de hoogte en volg Rianne

20 Februari 2013 | Nederland, Woerden

Tsjoh en toen waren we na bijna een jaar weer terug in het koude Nederland.
De weken met mijn ouders zijn heel goed geweest waarin we hebben genoten van al het mooie natuurschoon maar ook hebben stil gestaan bij de armoede. De laatste keer dat ik schreef gingen we bijna op safari, deze week was ontzettend mooi en hebben we enorm genoten van de dieren en de natuur. wat is het gaaf om dat allemaal echt te zien en niet op de tv. en wat een ruimte! bizar! we hebben heel veel mooie dieren gezien en de big 5 compleet kunnen maken echt onwijs gaaf! Ook een mountainbike safari gedaan wat op fietsen was die nou niet onwijs goed waren zo deed 1 van mijn remmen he tniet haha maar goed ik heb het overleefd ook gingen we de hells gate in (voor degene die de lion king kennen de clif waar al die gnoes naar beneden liepen en mufasa dood ging) ik liep daar en zag de lion king ook echt voor me. was heel mooi! elk park was weer totaal verschillend en heel bijzonder op zich! we verbeven of in een hotel of sliepen in een tent wat prima ging en erg leuk. ook zijn we op bezoek geweest bij de Masai mensen,, een aparte stam die een hele bizarre manier van leven heeft; ze drinken melk, bloed en eten vlees dat is eigenlijk alles en dan soms ugali (dikke pap van maismeel) en daar worden ze groot van, ze leven met hun koeien en elke man heeft wel zo'n 7 vrouwen. Papa heeft nog met ze meegedanst (vooral springen) en dat was erg lachwekkend om te zien. Op de zondag kwamen we terug en toen zijn we op maandag naar Port Reitz gegaan, Evelien heeft ons een rondleiding gegeven op haar school, erg leuk om te zien dat ze al lekker op de plek zit en ze zo lekker bezig is. zij werkt op een school met kinderen met een handicap in verschillende mate. Ook nog naar het revilidatie centrum geweest om daar te kijken daar was een vrijwilligster van 65 jaar heel fanatiek aan het werk, gaaf om te zien. Daarna bij Eef der gastgezin gegeten dat was erg gezellig en heel lekker! Daarna nog naar de Akamba geweest een stam die allemaal dingen uit hout snijden zo'n 3000 mensen, ik was er al vaker geweest en dat was te merken voor Eef en m'n ouders veel van die mensen die daar werkten wilde een praatje met me maken dus dat was ook erg grappig ook William, een jongen die in de tijd van Dickson wat voor Tamar en de kids had gemaakt wilde nu weer wat voor ons maken dus dat heeft hij gedaan... op zaterdag kwam hij langs en had hij een hele mooie grote olifant uit hout voor me gemaakt heel lief en heel mooi... die krijgt een ere plekje.
Dinsdag zijn we wezen snorkelen dat was voor pap en mam ook voo rhet eerst en het was erg mooi! heel veel vissen waren er!
Woensdag zijnn we naar de sloppenwijken geweest om daar pakketten uit te delen,ik had nog geld over van sponsors en had besloten dat zo op te lossen. Dit was erg indrukwekkend en dan sta je er even stil bij hoe rijk wij gezegend zijn. De mensen waren erg dankbaar met de pakketten en wij voelde ons gezegend dat we dit nog konden doen...
op donderdag vroeg op want ik ging shooten voor een videoshoot met een vriendin Janet heet ze, ze had me in het begin van het jaar al gevraagd toen ik er net was of ik wilde dansen in haar muziekvideo nou ja waarom niet dus vandaag was de dag. ging op z'n keniaans kwam bijna 2 uur later dan gezegde tijd maar goed, naar een hotel en daar gefilmd ik kreeg een mooie afrikaanse jurk aan en voelde me net een filmster haha grote zonnebril op en danssen maar... ik heb onwijs gelachen en genoten, zelfs m'n moeder heeft nog even mee gedanst dus ja die komt er misschien ook in. Mei zal die waarschijnlijk af zijn dus misschien zien de mensen in kenia me dan een keer op tv en ik zal een dvdtje op gestuurd krijgen, ben erg benieuwd.... was een lange warme dag dus savonds was ik erg moe....
zaterdag gingen we eten bij die vrouw en haar man, samen met Julius en Eef dat was onwijs gezellig en ook eef kreeg een jurk aan gemeten. ze vroeg of wij wel zon hadden omdat we zo wit zijn haha en of dat als het sneeuwde we dan ook sneeuw in huis hebben... nee dat niet. Heerlijk Pilau en chapati gegeten, erg gezellig!
Zondag naar crossroads kerk geweest en gedag gezegd van 2 van de jongens van de band. die dag was het toch wel heel raar, eef en julius waren mee naar het hotel, over het strand gelopen gepraat en potjes pool gespeeld. Janet kwam toen ook nog en toen hebben we met z'n allen voor elkaar gebeden dit was erg bijzonder en koste ons allemaal wat tranen. Gedag gezegd.... dat was erg zwaar ook maandag op het vliegveld voelde het gewoon heel raar om als laatste gedag te zeggen van Bongo en Julius... 2 goede trouwe vrienden. Eigenlijk voelde me ik daarna vreemd rustig een vrede die ik niet kon beschrijven maar in het vliegtuig heb ik toch wat traantjjes gelaten. helaas hadden we vertraging dus moesten we langer wachten en kwamen dus ook later aan op brussel. Verder heb ik in het vliegtuig vooral geslapen en muziek geluisterd (aan het lange reizen ben ik nu wel gewend :P) op het vliegtuig poos wachten op de koffers en toen de hal in waar tot m'n verrasing niet alleen m'n broer stond maar ook al mn zussen en Erna :) met een spandoek met Jambo Mzungu (hallo blanke) erg leuk! even thee gedronken en terug naar Woerden waar we om half 1 aankwamen die nacht.
de eerste dag naar opa en oma en oma geweest en wat mensen gezien en gesproken. Fijn om hun weer te zien en te kunneen spreken, ik ging toch weg niet wetend of ze er volgend jaar nog zouden zijn en ze zijn er nog en daar ben ik heel dankbaar voor.

nu bijna 2 dagen nadat ik thuis ben hebk het nog steeds koud en zit ik met 3 truien aan en slaap onder 3 dikke dekens. Ook al is alles vertrouwd toch is het vreemd, het luxere westen; m'n kleding kast die vol ligt, eten in overvloed, warme douche etc. het is heel dubbel het is fijn om iedereen weer te zien maar ik mis Kenia toch ook heel erg en al die mensen daar ook. ik weet da tik daar niet kon blijven en toch ook weer terug moets maar toch is het lastig om alles los te laten en hier weer te zijn ik moet hier weer echt inburgeren en wennen. Dit kost tijd en ik ben ontzettend dankbaar dat Pap en Mam me mee hebben gemaakt in Kenia en zagen hoeveel moeite het koste om afscheid te nemen en hoe ik daar op mn gemak was. Het is heel fijn dat ze het zelf hebben gezien en dat zegegen ze zelf ook. Nu is er voor mij een tijd om even te wennen en uit te vogelen wat ik ga doen. Ik bid voor duidelijkheid van God en ik geloof dat Hij me dat gaat geven... ik vraag jullie dan ook om julli gebed voor kracht en rust en duidelijkheid over wat God wil dat ik nu ga doen.
Ik geloof dat Hij me duidelijkheid geeft zoals Hij dat het hele afgelopen jaar heeft gedaan, voor sommige mensen klinkt dit gek en misschien klinkt het alsof ik een briefje van boven verwacht. God spreekt op veel manieren en ook door gevoelens en andere mensen en dat is nu iets waar ik me even op ga richten. Hij heeft een plan voor mij en ik wil zo leven dat ik niet misloop voor wat Hij in gedachten voor mij heeft. Gods tijd is de beste en ik moet leren geduld te hebben en op Hem te vertrouwen. Dat is wat het is om je leven als een levend offer te geven... niet weten wat er gaat gebeuren maar op Hem vertrouwen en dat is wat ik verlang.


En bedankt aan iedereen die me dit hele jaar heeft gesteund financieel en in gebed... heel erg bedankt, ik voelde me gedragen door gebed!

  • 20 Februari 2013 - 13:43

    Stella:

    Supermooi om dit weer zo te lezen Rianne! Welkom thuis meid!! :)
    Liefs Stella

  • 20 Februari 2013 - 13:53

    Margriet Van Der Kooi:

    Welkom terug Rianne. De cultuurshock terug is net zo groot als heen, lees ik, en ook dat je je jaar besteed hebt om je echt te verbinden met de mensen en het land. Enorm! Dan ben je er echt geweest, en dat hoopte ik voor je. Het is dus mooi dat het lastig is, en dankbaarheid is er ook. Je klinkt verrijkt.

    Mooi dat je schrijft en verwacht dat God spreekt. Niet met briefjes, maar op duizend andere manieren. Daar kunnen we in onze westerse kerken niet genoeg over horen! Ik ga er zondag over preken: God spreekt, daar gaat de hele Bijbel over.

    Ik wens je een goede aanpassing en een begaanbaar pad,
    vrede, goeds, Margriet van der Kooi

  • 20 Februari 2013 - 14:07

    Guido VdN:

    Welcome back Rianne! bijzonder hoor.... we zullen voor je bidden, dat je goed kan wennen en je draai weer kunt vinden hier...! zegen, guido

  • 20 Februari 2013 - 14:11

    Joke De Knikker:

    Fijn dat je er weer bent Rianne. Je kijkt terug op een mooie tijd en nu je ouders er ook geweest zijn, begrijpen ze je verhalen nog beter. Nu terug in Holland zal het niet altijd meevallen, maar zoals je zelf schrijft: er zal zeker iets op je pad komen wat doel aan je leven geeft, daar geloven we in!

    Hartelijke groet van
    Nico en Joke
    en kinderen

  • 20 Februari 2013 - 14:13

    Lia:

    Hoi nichtje.. gaaf om alles te lezen zeg. Nu weer terug in NL... Het lijkt nog maar zo kort geleden dat je wegging en nu ben je al weer terug! Gaaf ook dat je zo vrij ook spreekt over wat God wil en dat jij dat wilt doen, ik denk dat je dat in Afrika ook heel erg gewend was. Keep on doing that!
    Nou, vast wel weer tijd voor een nichtjes dag binnenkort, vind je niet?!
    Liefs!!
    Lia

  • 20 Februari 2013 - 14:13

    Saskia Aerts:

    welkom thuis Rianne! Fijn dat het zo erg naar je zin hebt gehad.
    We hebben genoten van al je belevenissen en zijn erg benieuwd naar wat de toekomst jou gaat brengen.
    Maar dat je goed terecht gaat komen, daar zijn we van overtuigd!

    Saskia Aerts

  • 20 Februari 2013 - 14:47

    Frederike:

    Heee Rianne

    O waqt heerlijk dat je er weer bent en wat gaaf je laatste verhaal te lezen....Ik zag je vader dansen ahha! Wat eeb ervaring om dat met zijn 3-en te delen zeg...beetje jaloers...en die Hells GAte...we kijken hier met regelmaat Lion King...lijkt me heel spannend om dan zonder goed werkende remmen daar te zijn...alle engeltjes waren paraat he?
    Wat kan ik me goed voorstellen dat je moet wenne...dat zal wel even duren...zo'n cultuurschok weer...Neem de tijd hoor en geniet lekker na! Ik heb nog wel eens dat ik in gedachten in Zuid Afrika zit als ik foto's kijk en dan helemaal verbaasd ben dat ik gewoon hier ben..Afrika gaat in je bloed zitten he? en zeker als je er zo lang bent geweest lijkt me...en dan is Zuid Afrika nog westers...jij hebt het echte Afrika meegemaakt.

    Lievbe Rianne, hoop je snel te zien en wens je alle goeds...groetjes ook zeker voor je ouders van ons wiitte 'Afrikaners'

    Frederike en de rest

  • 20 Februari 2013 - 15:11

    Bianca:

    Hoi Rianne,

    Bijzonder om alles te lezen hoor!!
    Fijn dat je gezond en wel weer thuis gekomen bent samen met je papa en mama!!

    Liefs Bianca en de Doorneballen

  • 20 Februari 2013 - 16:38

    Wim En Dirry Van Maanen:

    Hoi Rianne,
    Hartelijk welkom in Breeveld. Fijn dat je het afgelopen jaar enorm hebt genoten en dat ook je ouders nu een indruk hebben hoe jij daar leefde en werkte. We hopen dat je hier weer spoedig gewend bent en dat je mag weten dat God je de weg voor de toekomst zal wijzen.
    Hartelijke groeten van
    Wim en Dirry

  • 20 Februari 2013 - 17:04

    Elle Verlaan:

    Hoi Rianne, welkom in Woerden ik kan me voorstellen dat je je raar voelt als je net uit zo'n
    Bijzonder land komt waar de mensen heel anders zijn en het altijd lekker warm is waar je zoveel mooie dingen hebt meegemaakt en de mensen lijkt het wel veel dichter bij God leven dan hier in het rijke westen, maar ik hoop dat snel weer je plekje zal vinden.
    Ik hoop je snel weer te zien, sterkte met alles en Gods zegen toegewenst in al je beslissingen.
    Dikke kus Elle Verlaan
    P.s we zijn nu bijna buren dus kom een keer langs

  • 20 Februari 2013 - 17:44

    René En Eline:

    WELKOM THUIS!!! Heel fijn dat je er weer bent. Wat gaaf om zo al je verhalen gelezen te hebben afgelopen tijd. Het zal inderdaad wel heel erg wennen zijn, weer op hollandse bodem met al die nuchtere mensen met zoveel luxe. Neem lekker de tijd en geniet ook van het weerzien met je familie en vrienden. We bidden voor je en wensen je wijsheid en leiding bij de keuze's die je maakt.
    Gods zegen enne... als je weer zin in club hebt ;-)

  • 20 Februari 2013 - 17:54

    Familie Stigter:

    Dag Rianne,

    Fijn om te lezen dat jullie weer gezond in Woerden zijn aangekomen.
    Wat heb je veel meegemaakt het afgelopen jaar.
    Nu weer hier in het "koude" Nederland (Woerden); dat is wennen!
    Er komt vast wel iets goeds op je pad, waar jij je helemaal in kan vinden.
    We hopen nog veel meer over Kenia te horen van je ouders o.a. en misschien
    wel van jou.
    Veel warmte toegewenst:
    Gerard en Dicky Stigter.

  • 20 Februari 2013 - 19:08

    Joy En Nel:

    Hey Mzungu, vannacht met 2 dekens proberen!! Dikke knuffel en relax, doe wat je nu kunt doen met al je kracht en vreugde. Doe wat op je pad komt. Gister hoorde ik in een preek van Kim Walker dat zij zei: Heer ik heb liever uw aanwezigheid dan antwoorden. Dat trof mijzelf erg. En gaf me rust.. dat gun ik jou ook want soms kom je terug en je stuitert overal tegenaan, bekritiseert en argmenteert veel. Het kost tijd om te dalen, en tijd om alles in proporties te hebben. Success, take it a day at the time. Veel liefs en nog een dikke knuffel als dank. Joy en Nel

  • 20 Februari 2013 - 19:30

    Edith:



  • 20 Februari 2013 - 19:55

    Ada En Lia:

    Hoi,

    Welkom in het koude NL. We hopen dat je na een tijdje wennen, zicht krijgt op jouw plekje. Waar dat ook is. We spreken je vast wel snel en horen dan je verhalen. Het lijkt ons inderdaad fijn dat je ouders nu weten waar je hebt gezeten. Dat praat net wat anders. Je kunt nu de verhalen meer delen.

    Groet, Ada en Lia

  • 20 Februari 2013 - 22:10

    Annemarie Van Dam:

    Hoi Rianne,

    Bijzondere verhalen, mooie herinneringen, moeilijke momenten en bovenal Gods trouw.
    Wat heb je veel meegemaakt. Sterkte met het inburgeren.
    Fijn dat je zo'n goede tijd met je ouders hebt gehad.

    Groetjes, Annemarie

  • 21 Februari 2013 - 10:00

    Arina:

    Lieve Rianne,
    Welkom in het koude Nederland. Wij vinden het ook koud hoor, van mij mag de lente ook wel komen nu. maar voor jou is de overgang wel erg groot. Fijn dat je zulke mooie herinneringen hebt gedeeld op deze blog. Dank je wel daarvoor. Bijzonder ook om te lezen dat je op God vertrouwt en dat hij je je leven leidt en dat hij tot je spreekt. Dat bid ik je ook toe. Ook gaaf dat je tijd met Eef samen hebt gehad.
    Groeten ook aan je ouders van Arina

  • 21 Februari 2013 - 14:08

    Corina De Haan:

    Hoi Rianne,

    Wat fijn dat jullie weer gezond aan zijn gekomen, wat zal het wennen zijn in dit koude en luxe Nederland
    Fijjn dat je ouders de laatste weken bij jou waren zodat zij ook een indruk hebben van het land en de omstandigheden daar.
    Veel wijsheid en sterkte toegewenst met alles wat er op je pad komt.

    Groetjes Corina en de andere Hanen.



  • 21 Februari 2013 - 21:36

    Familie Spek Breeveld:

    Hoi Rianne,

    Welkom terug in de lage landen. Bedankt voor het delen van je belevenissen met ons van je verblijf in Afrika. Een ervaring die je je hele leven mee neemt, en waar je veel van hebt kunnen leren. Nu is het proberen een ritme op te pakken om weer een beetje regelmaat te krijgen in je leven. Het zal de komende tijd wellicht nog lastig kunnen worden om niet snel weer een volgend reisje te arrangeren. Dat kun je zomaar overkomen na z'on jaar. Maar misschien wil je dat ook juist wel. Wat je ook van plan bent: veel wijsheid de komende tijd toegewenst om je leven te leven in Holland.

    Groet van de familie Spek

  • 22 Februari 2013 - 19:17

    Gerton:

    ha Rianne,

    wel zullen je verslagen wel missen, maar jou gaan we gelukkig weer kunnen tegenkomen. welkom terug!! God bless. Anita en Gerton.

  • 25 Februari 2013 - 16:37

    Joyce, Eelko, Bjorn En Janieck:

    Hallo Rianne,

    WELKOM THUIS! Wat een mooi, bijzonder, ontroerend en betekenisvol jaar heb jij achter de rug. Jezelf zo open zetten voor de tekenen en de wensen van God in deze hectische maatschappij getuigd van heel veel kracht en geloof. Trots mag jij je zeker voelen na dit jaar. Geniet nu vooral van de tijd die je in Nederland, in je vertrouwde nest, mag gaan beleven. Koester al je belevenissen en blijf je boodschap zeker uitdragen. Graag hoor ik, zodra je het weer wat rustiger hebt en iedereen die jou wil spreken gesproken hebt, je nog een keer persoonlijk. De thee staat klaar. :-)

    Groetjes,
    Joyce, Eelko, Bjorn en Janieck

    P.S.1 Bedankt voor je mooie collage-kaart.
    P.S.2 Een lach en een traan horen bij afscheid. Zie ik elke traan een stuk geluk dat in je mag 'wonen'.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Woerden

Rianne

DTS Group

Actief sinds 16 Jan. 2012
Verslag gelezen: 20124
Totaal aantal bezoekers 76454

Voorgaande reizen:

01 Maart 2012 - 18 Februari 2013

Kenia, Mombasa

Landen bezocht: